LU EKSAKTO ZINĀTŅU UN TEHNOLOĢIJU FAKULTĀTĒ
Datorzinātņu programmā:
Dziļās mašīnmācīšanās pamati (DatZB056) - Bakalaura
Pasniedzējs: asoc. prof. Dr.sc.comp. Pēteris Paikens
Norisinās: Pirmdienās plkst. 12.30-16.10 (14.10).
Studiju kurss tiek docēts latviešu valodā.
Kursa mērķis ir dot ieskatu dziļās mašīnmācīšanās risinājumu uzbūvē un to lietojumos, kā arī apgūt praktiskās iemaņas dziļās mašīnmācīšanās satvaru lietošanā, izstrādājot risinājumus bieži sastopamiem mašīnmācīšanās uzdevumu veidiem – klasifikācijas uzdevumiem, attēlu un teksta apstrādei.
Kursa apguvei nav nepieciešamas mašīnmācīšanās priekšzināšanas, bet ir nepieciešamas Python programmēšanas valodas prasmes, kurā tiks realizēti praktiskie darbi, lietojot PyTorch satvaru.
Dziļā mašīnmācīšanās (DatZD025) - Maģistra
Pasniedzējs: Dr. sc. Comp. Guntis Bārzdiņš
Norisinās: Otrdienās plkst. 16.30-19.45.
Studiju kurss tiek docēts latviešu valodā.
Kursa mērķis ir aplūkot dziļās neironu mašīmācīšanās metodes, kuras ļauj prognozētu nākotnes rezultātus balstoties uz pieejamajiem pagātnes apmācības datiem.
Kursa uzdevums ir iepazīstināt studentus ar uzraudzītās un neuzraudzītās mašīnmācīšanās jēdzieniem no primitīvas klasifikācijas līdz lielajiem valodas modeļiem un Ģeberatīvajam mākslīgajam intelektam.
Kursa apguvei nav nepieciešamas mašīnmācīšanās priekšzināšanas, taču vajadzīgas vispārīgas programmēšanas iemaņas mājas darbos.
Valodu tehnoloģiju pamati (DatZB022-LV; DatZB022-ENG) - Bakalaura
Pasniedzēji: Dr. sc. comp. I. Skadiņa, asoc. prof., Dr.sc. comp. Normunds Grūzītis
Norisinās:
- Trešdienās, 12.30-14.10 LATVISKI.
- Ceturtdienās, 14.30-16.10 ANGLISKI.
Studiju kurss tiek docēts latviešu un angļu valodās.
Kursa mērķis ir iepazīstināt ar valodu tehnoloģijām un to lietojumu praksē, sniegt pamatzināšanas par dabiskās valodas apstrādes problēmām un to risināšanas metodēm. Kursā tiks apskatīti nozīmīgākie jauninājumi un attīstības tendences valodu tehnoloģiju jomā.
Galvenā uzmanība tiks veltīta datos balstītām metodēm un tām nepieciešamajiem valodas resursiem.
Kursa uzdevumi ir:
- Iepazīstināt studējošos ar galvenajām problēmām un pamatmetodēm dabiskās valodas apstrādē.
- Paplašināt studējošo zināšanas un izpratni par valodu tehnoloģiju nozīmi datorzinātnē un mūsdienu sabiedrībā kopumā.
- Sniegt teorētiskas un praktiskas zināšanas, kas nepieciešamas gan esošu valodas tehnoloģiju risinājumu izmantošanā un integrēšanā, gan jaunu risinājumu radīšanā un novērtēšanā.
LU HUMANITĀRO ZINĀTŅU FAKULTĀTĒ
DSP Valodu un kultūru studiju programmā:
Korpuslingvistika digitālo humanitāro zinātņu kontekstā (ValoD016) - Doktorantūras skola
Pasniedzējas: Dr. Philol. Ilze Auziņa, asoc. prof., Dr. Philol. Zigrīda Vinčela
Kursa pasniegšanas valoda: latviešu un angļu
Kursa mērķis ir nodrošināt studentiem iespējas iegūt padziļinātas un specializētas zināšanas par korpuslingvistikas attīstību, lomu un valodas korpusu izveidi un izmantošanu dažādu valodniecības apakšnozaru un digitālo humanitāro zinātņu kontekstā. Rosināt risināt sarežģītus korpuslingvistikas uzdevumus, izmantojot jaunākās metodes un rīkus.
Kursa uzdevumi:
- Pilnveidot studentu izpratni par korpuslingvistikas nozīmi mūsdienu valodniecībā kopumā un tās iespējām dažādu valodniecības apakšnozaru un digitālo humanitāro zinātņu kvalitatīvos, kvantitatīvos un jauktos pētījumos.
- Veicināt prasmi izmantot valodas datu ieguves un analīzes paņēmienus dažādu veidu un apjomu korpusos, risināt sarežģītas lingvistiskas problēmas atbilstoši aktuālai digitālajai informācijai un saturam.
- Veicināt studentu pašattīstību un spēju analizēt korpusu izveides teorijas, paņēmienus, posmus, ar datu autortiesībām saistītus jautājumus, kā arī teoriju izmantojumu specializētu korpusu izveidē un tālākā datu pārvaldībā.
Latvistikas BSP un Anglistikas, Eiropas valodu un biznesa studiju BSP studiju kursi
Ievads lietišķajā valodniecībā un valodu tehnoloģijās (ValoB077 - Bakalaura)
Pasniedzējas: asoc. profesore, Dr. Philol. J. Kuzmina, asoc. profesore, Dr. Philol. Z. Vinčela, profesore, Dr. Philol. Gunta Roziņa
Kursa pasniegšanas valoda: latviešu un angļu
Kursa mērķis: nodrošināt studentiem iespēju veidot un attīstīt izpratni par lietišķo valodniecību un valodu tehnoloģijām, veicināt studējošo izpratni par šo jomu attiecināmām disciplīnām un tajās lietojamajiem jēdzieniem, apgūt teorētiskās zināšanas saistībā ar to pielietojumu praksē.
Kurss akcentē teksta uztveršanas prasmju un tā satura apstrādes iemaņu attīstīšanu, lietpratīgi izmantojot valodu tehnoloģiju digitālos rīkus teksta un runas automātiskai analīzei. Pie tam kurss ir orientēts uz tādu zināšanu sistēmisku apguvi, kas nepieciešamas, lai studējošie spētu izprast valodas lietojumu atbilstīgos kontekstos.
Kursa uzdevumi: 1. veicināt lietišķās valodniecības un valodu tehnoloģiju sinerģiju, veidojot studējošo izpratni par teorētisko, praktisko un pētniecisko iemaņu integrētu apguvi, 2. akcentēt iegūto zināšanu un attīstīto iemaņu lietojumu profesionālos kontekstos, tādā veidā veicinot studējošo patstāvīgas un kritiskas domāšanas attīstību kā arī analītisku un pētniecisku prasmju veidošanu.
RĪGAS TEHNISKAJĀ UNIVERSITĀTĒ
Datorizētā semantika un pragmatika (ETH727)
Līdztekus vispusīgam pārskatam par semantisko un pragmatisko datu izgūšanu, vākšanu, organizēšanu un apstrādi, studenti iepazīsies ar jaunākajiem sasniegumiem dabiskās valodas apstrādes un tekstrades jomā, kas viņiem palīdzēs izveidot visaptverošu teorētisko ietvaru dažādu ar dabiskās valodas apstrādi un tekstradi saistītu uzdevumu veikšanai.Studenti apgūs kompozicionālās un distributīvās semantikas pamatus, mācīsies analizēt tēmu struktūru un attīstīs savas prasmes semantisko modeļu un eksistējošo modeļu pielāgošanā un pielietošanā.
Pēc studiju kursa apguves studenti spēs profesionāli iesaistīties dažādu valodu tehnoloģiju izstrādes komandu darbā, veikt pētījumus digitālās semantikas un pragmatikas jomā un līdzdarboties dažādu ar zināšanu pārvaldību saistītu risinājumu izstrādē, kā arī radīt risinājumus sarežģītām problēmām ar ierobežotu definīciju, ietverot arī jauna satura un informācijas modificēšanu, pilnveidošanu, uzlabošanu un integrēšanu esošajās digitālās semantikas un pragmatikas zināšanās, lai radītu jaunas un oriģinālas idejas.
Digitālā sentimentu analīze (ETH729)
Studiju kurss paredzēts augstākā līmeņa studiju programmu studentiem ar pamatzināšanām dabiskās valodas apstrādē, kuri vēlas pilnveidot savas kompetences noskaņojuma analīzē un tekstuālu datu apstrādē dažādu ar nozari saistītu lietišķo uzdevumu risināšanai. Studenti mācīsies klasificēt nestrukturētus un daļēji strukturētus datus, lai noteiktu noskaņojuma polaritāti (piemēram, pozitīvs, negatīvs vai neitrāls), izmantojot bezmaksas un/vai maksas rīkus, ko viņi pielāgos savām pētniecības, mācību un profesionālajām vajadzībām.
Studenti mācīsies izgūt un atlasīt ar noskaņojumu saistītos raksturojumus un kontekstuālās iezīmes, lietojot atbilstošus modeļus, un novērtēt ar emocijām saistīto vārdu nozīmi tekstā un kopējo analizētā teksta noskaņojumu. Studenti attīstīs prasmes izgūt teksta semantisko informāciju, to analizēt, klasificēt un novērtēt noskaņojuma kontekstā, lai uzlabotu klientu pieredzi, kā arī kvalitātes nodrošināšanas nolūkos. Studenti apgūs runas marķēšanu, lietvārdu salikteņu iegūšanu, emociju identificēšanu un noskaņojuma analīzi, pievērsīsies tādiem jēdzieniem kā polaritāte, nodomi un subjektivitāte, praktiski strādājot ar Python programmēšanas valodu un tajā pieejamām bibliotēkām noskaņojuma analīzei, piemēram, NLTK un TextBlob.
Ņemot vērā noskaņojuma analīzes pievienoto vērtību mārketinga datu izpētē, e-komercijā, sabiedriskās domas izpētē, komercizpētē, politikas plānošanā, izglītības efektivitātes novērtēšanā un citās jomās, zināšanas, kompetences un prasmes, ko studenti apgūs studiju kursā, veicinās viņu profesionālās spējas un nodarbinātību un palīdzēs risināt aktuālas nozares kontekstuzdevumus.
Multimodālā digitālā semiotika (ETH728)
Studiju kurss veicina studentu izpratni par dažādām tekstā un/vai citos formātos balstītām semiotikas sistēmām un palīdz attīstīt visaptverošu izpratni par aktuālajām attīstības tendencēm digitālo tehnoloģiju un mediju ietekmē.
Apgūstot studiju kursu, studenti padziļinās zināšanas par dažādām zīmju sistēmām, tekstuālas informācijas mijiedarbību, jēdzienu attiecībām, telpiskajām attiecībām, secīgajām attiecībām, kā arī sintagmatiskajām un paradigmatiskajām nozīmju dimensijām. Studenti attīstīs padziļinātu kompetenci multimodāla satura radīšanā un izplatīšanā, lietojot digitālos medijus, kā arī iegūs padziļinātu kompetenci digitālo semiotisko resursu izstrādē, pielāgošanā un uzturēšanā.
Studenti praktizēs digitālā satura radīšanu, rediģēšanu un izplatīšanu dažādos formātos, izmantojot digitālos līdzekļus, kā arī attīstīs savu pašizpausmi digitālās semiotikas jomā. Lekciju, darbsemināru un praktisko nodarbību cikla ietvaros studenti mācīsies līdzdarboties, piedāvājot un radot risinājumus starpdisciplināriem, dažāda sarežģītības līmeņa, ar valodu tehnoloģiju un ierobežotu definīciju saistītiem semiotikas izaicinājumiem.
Multimodālās digitālās semiotikas metodes un rīki piedāvā jaunu zinātnisku metodi valodas un citu zīmju sistēmu pētniecībai, izstrādei un kopīgai zināšanu pārvaldībai un zināšanu reprezentācijas modeļu, sistēmu un risinājumu izstrādei komunikācijas zinātnēs, datorzinātnē un citās STEM+ jomās.